Analytics data och seo rapporter med Digital rapport

Undrar du hur du kan få full koll på din digitala affär och på deet sättet ta datadrivna beslut? datarapportering är svaret! Genom att omvandla rådata till tydliga och användbara rapporter som i sin tur ger klara insikter får du en klar bild av dina digitala affär i både smått och stort.Är du redo att göra din data till din största tillgång? Låt oss berätta lite mer om hur, vad och varför du bör investera i datarapportering.

Introduktion till datarapportering

Vad är datarapportering?

Datarapportering är konsten att samla in, bearbeta och förvandla rådata till tydliga, användbara insikter g genom att visualisera viktiga nyckeltal i lättförståeliga och tydliga rapporter. på det sätter får du en klar bild av ditt företags digitala framgångar (och motgångar), vad som funkar och kanske ännu viktigare vad som inte funkar enligt förväntningarna. På Digital Effekt fokuserar vi på data från digital marknadsföring och webb, vilket hjälper dig att fatta smarta, datadrivna beslut. Datarapportering kan så klart handla om vad helst men för oss som digital byrå så handlar det om data relaterat till digital marknadsföring och webb och din digitala affär. Med en tydlig datarapportering blir din data en värdefull tillgång som driver ditt företag uppåt och framåt och ger en tydlighet så du vet vilket håll du ska springa.

Kort översikt över dess betydelse i dagens affärsvärld

I dag är data en av de mest värdefulla resurserna som finns i ditt företag. Effektiv och tydlig data-rapportering gör det möjligt för företag att utnyttja denna resurs till fullo, vilket leder till bättre beslut, ökad effektivitet och förbättrad lönsamhet genom datadrivna beslut tagna på insikter, istället för känsla.

Vikten av datarapportering

Varför är datarapportering viktigt för företag?

Datarapportering är avgörande för företag eftersom det ger en solid grund för beslutsfattande. Genom att ha tillgång till aktuell och korrekt data kan ledningen identifiera trender, upptäcka problem tidigt och fatta strategiska beslut som driver företaget framåt.

Först och främst för att det ger en solid grund för korrekt beslutsfattande istället för att gå på magkänsla som jag nämnde innan. Med aktuell och korrekt data kan ledningen snabbt identifiera trender (positiva och negativa), upptäcka problem tidigt och på så sätt fatta strategiska beslut som driver företaget i rätt riktning. När du får koll på din data så får du koll på din digitala affär, när du har koll på det så ger det en konkurrensfördel och försprång gentemot de som går på magkänsla. Utöver dessa delar så är det:

Pedagogiskt 🧑🏽‍🏫

Effektiv och tydlig rapportering av företagets data gör det möjligt att presentera komplex information på ett enkelt och begripligt sätt så alla förstår. För data blir bara värdefullt om man förstår det man ser, right. En pedagogisk rapport hjälper alla inom företaget att förstå nyckeltal och mönster utan att behöva vara dataexperter. När alla förstår vad siffrorna betyder blir det lättare att arbeta mot gemensamma mål i verksamheten.

Tydligt ✔️

Genom att visualisera data på ett tydligt och strukturerat sätt får du en klar bild av företagets prestationer. Klara rapporter och grafer gör det enkelt att se vad som fungerar bra och vad som behöver förbättras. Detta skapar en transparens som underlättar beslutsfattandet och förbättrar företagets effektivitet. Tydliget reducerar risken för fel beslut och missförstånd.

Roligt 🙂

Att arbeta med data behöver inte vara tråkigt! Eller jo kanske om det du sitter med tunga och trista Excel-rapporter. Med moderna verktyg för datarapportering kan du skapa interaktiva och visuellt tilltalande rapporter som gör analysarbetet både engagerande, inspirerande och kul. När data blir roligt så ökar också motivationen och intresset för att använda insikterna i det dagliga arbetet. win-win-win 😁

Exempel på hur det förbättrar beslutsfattande och verksamhetsstyrning

Till exempel kan en detaljerad försäljningsrapport avslöja vilka produkter som säljer bäst och vilka som kanske behöver marknadsföras mer. Genom att använda dessa insikter kan företag ex. justera sina strategier för att maximera intäkterna, allokera investeringar och förbättra kundnöjdheten. Om vi säger att du driver eller är ansvarig för en E-handel som är beroende av veckovis, jämn försäljning så kan det vara på sin plats att få veckovis “scorecards” med dina viktigaste nyckeltal så att du vet att företaget ligger i linje med mål, lager och likviditet.

Tänk dig ett scorecard som visar digitala nyckeltal on weekly basis

Nedan ser du ett exempel på hur en veckovis summering kan se ut där vi och kunden har gått igenom deras viktigaste KPI:er (Nyckeltal) och vad de vill ha koll på. I ett scorecard kan du välja färger, nyckeltal, hur ofta du vill ta emot dem, vilken tid och dag, om du vill jämföra med föregående vecka and more…

Nuvarande utmaningar med datahantering

Få företag som har koll på läget (sin data) idag?

Många företag kämpar fortfarande med att få koll på sin data. Detta är till stor del på grund av okunskap på företagen men också en brist på proaktivitet bland de som är involverade i deras digitala affärsutveckling (byråer) om det det ens finns någon som är det 🤷🏼‍♂️ Det första steget är ju att se över så du faktiskt samlar in data, det görs oftast genom Google Analytics (GA4). Det är det vanligaste och mest använda bland svenska företag. Har du ✅ på den så kan vi hitta ett sätt att visluasera, nysta och gräva fram det du behöver för att kunna ta datadrivna beslut.

Vanliga problem och hinder med traditionell datahantering

Vanliga utmaningar inkluderar förutom ovan manuella processer, datasilos där bara enstaka personer har access till datan, och att man inte har tillgång till plattformen där datan finns. De flesta jag frågar där ute vet inte ens om de faktiskt samlar in data. När man kollar vidare med våra verktyg eller i hemsidans källkod så visar det ändå att många ändå har Google Analytics (GA4) påkopplat, och det är det viktigaste.. att du samlar in data, aktivt eller inte. Nästa steg är att skapa anpassad spårning vilket innebär att det finns en hel del spårning som inte följer med som default (från början) i GA4.

Fler fördelar med bra datarapportering

Ökad transparens och ansvarsskyldighet

Med tydliga och noggrant sammanställda rapporter blir det lättare att spåra och utvärdera prestationer, vilket främjar transparens och ansvar inom företaget.

Förbättrad effektivitet och tidsbesparing

Automatiserade rapporter med rätt KPI:er minskar behovet av manuell datainsamling och analys, vilket sparar tid och minskar risken för fel.

Bättre insikter för strategiska beslut

Genom att ha tillgång till detaljerade och tydliga rapporter kan företag få djupare insikter som hjälper dem att fatta mer informerade och strategiska beslut.

Ovan en SEO-rapport som bl.a. visar totalt antal besök, mest besökta sidor, tillväxt från Google och antal ordrar.

Digital effekt och vår tjänst digital rapport

Hur vår tjänst hjälper till med datavisualisering och analys

Digital Effekt erbjuder Sveriges kanske bästa rapportering och datavisualisering och analys genom vår tjänst Digital rapport. Våra datarapporter hjälper företag och våra kunder att enkelt förstå och använda sin data för att förbättra verksamhetsstyrningen och känna att de är on top of things.

Funktioner och fördelar med Digital Rapport

Digital Rapport erbjuder intuitiva instrumentpaneler, automatiserade rapporter, scorecards, målvisualisering genom realtidsdata, vilket gör det enkelt för företag att hålla sig uppdaterade och fatta snabba, välgrundade beslut för sin verksamhets digitala affär. Tillsammans tar vi fram det du behöver och om du är osäker så har vi erfarenhet att styra dig rätt.

Snygg och tydlig rapportering av trafiken till hemsidan med Digital Rapport

Företag som tagit datadrivna beslut med hjälp av tydlig data

Sålde 34% fler utbildningar på 3 månader med datadrivna insikter.

Ett företag inom offentlig sektor som är kund till oss inom utbildningsbranschen använde Digital Rapport för att analysera kunddata och upptäckte att vissa produkter presterade sämre än de själva trodde (kände sig säkra på). Baserat och grundat på insikterna från våra rapporter tog vi tillsammans beslutet att justera sortiment, sökoptimera rätt ord på Google och ändra om på deras webb. Med dessa förändringar ökade de sin försäljning på utvald utbildning med 34% efter bara tre månader.

Byggde om hela sin Ehandel med anledning av låg konvertering

En kund som säljer knivar, yxor och knivslipar online som vi jobbat upp i toppen på Google under allt som har med knivar att göra fick insikter att det var för få som faktiskt handlade. Vi tog tillsammans beslutet att göra ett rejält facelift på bred front för företaget skulle skapa större förtroende och på så sätt öka sin konvertering. Så nu är planen att hitta tillbaka till topp-placeringar på Google och skörda frukten av investeringen i den nya sidan som blev 👌🏼

Första stegen mot mer koll på läget och din data!

Steg-för-steg guide för att komma igång med Digital Rapport

Kolla så analysverktyg är på plats: Detta kan du göra genom att antingen söka i källkoden på din webbplats eller be någon som är involverad att göra det. Eller så slänger du iväg ett mail till oss så kollar vi det enkelt med våra verktyg med ett klick med ett chrome tillägg som heter GA4 Debugger. (se nedan)

Kolla om du har Google Analytics 4 på plats enkelt med GA4 debugger.

1. Backa tillbaka och ta fram era unika KPI:er: sätt dig/er ner och kom fram till vad som är viktiga nyckeltal för er business. ordrar, köp, skickade formulär, klick på telefonnummer, bokade konsultationer eller vad det kan vara för just er. Har du inte koll på vad ni bör mäta så kan vi hjälpa till även med det.

2. Koppla på datarapportering: När ni har kollat så GA4 och datainsamling är på plats och ni vet vad ni vill mäta, så handlar det nu om att skapa tydliga rapporter med denna data. om du är envis så kan du leta runt i GA4, men det är något som till och med vi i branschen tycker är jobbigt. Du kan exportera till Excel. Du kan be en konsult bygga rapporter i Looker studio. Men vill du ha best of the best så ska du testa vår tjänst Digital Rapport. Det är superenkelt och dessutom helt kostnadsfritt i 30 dagar, så säkra är vi på att du kommer gilla det du ser och får fram i form av insikter och förståelse. efter 30 dagar kostar det endast 699 kr per månad, med en månads uppsägning.

JAG VILL TESTA DIGITAL RAPPORT
play-button1

3. Analysera och Agera: Använd sedan rapporterna för att göra välgrundade beslut och justera strategier vid behov. I vår tjänst ingår det 2 boards där du kan välja av de vi skapat eller ta fram något helt anpassat för just dig. Det kan vara en SEO-rapport. Google Ads rapport. Hur företaget går på Meta. Eller varför inte något som verkligen ligger i tiden, en Linkedin-rapport som visar allt och lite till om det som sker på Linkedin.

En rapport som visar data från linkedin på bästa tänkbara sätt

Tips för att maximera nyttan av rapportering

För att få ut det mesta av din datarapportering, se till att kontinuerligt utvärdera och uppdatera din data och rapporteringsprocesser för att säkerställa att de möter ditt företags behov och mål nu och framåt.

Tack för att du läste hit 🙂 Hör av dig om du vill prata spårning, data, GA4 eller Digital Rapport med oss.