Du Googlar. Jag Googlar. Alla Googlar, right. Så om vi börjar med varför du bör ha koll på grunderna i Sökmotoroptimering så blir det korta svaret – Har du inte koll på din SEO så förlorar du potentiella kunder och business, så är det! 9/10 “köpresor” online börjar med Google, är du inte med i toppen så kan vi till och med gå så långt som att säga att du inte är valbar på det du erbjuder. Check på det? Med andra ord, SEO är viktigt.
Den mest pedagogiska förklaringen som vi fastnade i är att sökmotoroptimering eller SEO som det även är känt som är att anpassa och optimera din hemsida så att den blir så relevant som möjligt i Google´s “ögon” och sätt att söka fram information på internet. Ska vi backa ytterligare så måste vi först förstå vad Google faktiskt är. Det korta svaret är att Google är en textsökmotor som söker igenom hela internet på en tredjedels sekund och vars ända mål är att presentera ett så relevant resultat som möjligt för dig som söker. Makes sense? Hoppas på det. Om inte så får du hjälpa oss att trimma vår beskrivning 😉
Att jobba med SEO är en viktig del om ditt företag vill få en långsiktig och hållbar digital närvaro när potentiella kunder söker efter dina produkter och tjänster. Dessutom har du möjlighet att påverka affärsresultat ifall man lägger på fokus på rätt saker. Givetvis kan vi hjälpa er att hitta rätt väg framåt och undvika fallgropar som kan uppstå om det blir fallet.
Genom sökmotoroptimering av din webbplats får du mer relevant trafik från Google och chansen är då större än i många andra kanaler att besökarna faktiskt konverterar och blir just kunder eller klienter.
SEO utfört på rätt sätt bör och ska hjälpa ditt företag att expandera och nå ut till en bredare målgrupp, både lokalt nationellt och internationellt. Får du in fler besökare på relevanta ord så ökar tillväxten.
Genom att synas i toppen på Google på det du erbjuder får du inte bara ökad och mer relevant trafik till din webbplats, förtroendet för nya besökare och kunder som är ute efter dina/era tjänster ökar även markant när du syns i toppen.
Att investera i sökmotoroptimering är sannolikt den bästa och mest långsiktiga investeringen ditt företag kan göra digitalt. Väl uppe i toppen så är du synlig och valbar för potentiella besökare och kunder 24/7 när de söker efter dina tjänster
Det var 4 spontana fördelar varför du ska investera i en sökmotoroptimering. Det finns minst lika många anledningar till och de kommer vi sannolikt direkt eller indirekt beta av längre ner på den här sidan eller i ett mer djupgående inlägg eller artikel.
Digital effekt har verkligen fått upp vårt företag i toppen på Google på relevanta sökord, både lokalt, regionalt och rikstäckande. Vi ser skillnad i trafik och känner skillnad i antalet förfrågningar.
Vi ser gärna över din digitala närvaro och pekar dig åt rätt håll, med oss eller utan, så vill vi öka kunskapen och medvetenheten hos dig.
Grafen ovan visar en kund som gick från cirka 2.000 besökare per månad från organisk trafik till det dubbla, över 4.500/mån genom SEO på 5 månader. Upplägget och strategin var att på utvalda behandlingar nå toppen lokalt i Göteborg, regionalt och rikstäckande för större ingrepp då kunder var beredda att åka långt för att komma till rätt hårklinik.
Om sökmotoroptimering utförs på rätt sätt där både kund och byrå brinner för att skapa resultat på lång sikt så är dubblering av organisk trafik från google inget ovanligt. Snarare det du ska sikta på och mot vid SEO.
En sökordsanalys är metodiken där vi identifierar relevanta nyckelord som det görs sökningar på, som har rätt intention som gör att besökarna som kommer in på sidan faktiskt gör det du vill att de ska göra.
On-page-SEO är metodiken inom SEO som Fokuserar på förbättringar PÅ sidan. primärt handlar det om att förbättra innehåll, metataggar, bilder och interna länkar för att öka sidans relevans och användarupplevelse vilket i sin tur gör att Google “gillar” din sida eller undersida mer.
Off-page SEO handlar istället om om att förbättra webbplatsens ranking genom externa åtgärder och faktorer, som att bygga externa länkar, sociala medier, öka webbplatsens trovärdighet och auktoritet. Detta stärker sidans rykte och synlighet utanför den egna webbplatsen.
En länkstrategi inom SEO innebär att planera och genomföra åtgärder för att få klickbara länkar från andra webbplatser till din egen. Detta stärker webbplatsens auktoritet och webbplatsens Domain Rating (DR) vilket i sin tur förbättrar sökmotorrankingen genom att visa trovärdighet och relevans för sökmotorerna.
SEO är avgörande för att öka synligheten och trafiken till din webbplats. Med en skarp sökordsanalys och strategisk användning av både on-page och off-page SEO kommer din sida kunna dominera på sökmotorer som Google. När du gör det rätt, är resultatet inte bara fler besökare, utan också fler kunder och ökad försäljning. Det är inte en fråga om du ska satsa på SEO, utan hur snabbt du kan komma igång. SEO är inte bara viktigt, det är absolut nödvändigt för att du ska lyckas online.
Vi strävar efter att förstå och förbättra hela din närvaro online. Vi granskar varje del av din verksamhet för att upptäcka och utnyttja möjligheter som andra kanske missar. För oss är det hela din digitala närvaro som gör skillnaden.