Lokal SEO – Vad är det och hur gör man för att synas lokalt?

Table of Contents

Jag förutsätter att du precis som jag Googlar på lokala tjänster och produkter på din ort i princip dagligen? Oavsett om du letar efter en Pizzeria som bakar Pinsa-pizza (bör testas), en pålitlig bilverkstad eller bilfirma + omdömen så är den gemensamma nämnaren tjänst/produkt + ort eller region. Så att bli valbar bland de första resultaten vid dessa sökningar för dig som jobbar lokalt eller regionalt är just lokal SEO. 

Här kommer vi ge dig insikter om lokal SEO och hur du som företag kan optimera din online-närvaro för att bli mer synlig i lokala sökresultat. 

Lokal SEO – vad är det egentligen?

Precis som namnet avslöjar så handlar lokal SEO om att synas just lokalt på din ort eller i den region där du har din business och vill synas. 

Lokal SEO handlar om att öka din synlighet och exponering i Googles sökresultat för lokala och regionala sökningar. En sökstrategi för att synas bättre på Google lokalt med hjälp av sökmotoroptimering (LÄNK) och Google Business. 

Om vi leker med tanken att du driver ett mysigt kafé i Göteborg och vill ha fler kunder som kommer till ditt café. Då vill du ju att ditt företag ska dyka upp i toppen på sökresultaten för personer som befinner sig i Göteborg och letar efter en plats att fika på. Och som du kan se nedan så söks det 8100 gånger per månad på “Café Göteborg vilket blir nästa 100.000 sökningar per år, bara på den söktermen/frasen. personer som Googlar på det du erbjuder men inte vet var de ska ta vägen. Snacka om relevanta sökningar om du har ett Café, right?

Varför är Lokal SEO viktigt och för vem? 

Short version – för att du blir valbar och synlig på din marknad inför relevanta och potentiella kunder som är ute efter det du erbjuder. Lokal SEO är inte bara relevant för mindre butiker och restauranger utan även för tjänsteföretag av alla slag som erbjuder sina tjänster inom ett specifikt geografiskt område, som ex. en rörmokare i Linköping eller en städfirma på Södermalm i Stockholm. Men det kan också vara en redovisningsbyrå som har kontor på flera orter i Sverige och vill ha en connection och närhet till sina kunder. 

BANNER MED 46% av alla sökningar har lokal intention!

Vad är skillnaden på SEO och Lokal SEO? 

SEO handlar ju om att (sökmotoroptimera) göra din webbplats så relevant som möjligt efter Googles sätt att söka igenom nätet och anpassa efter deras algoritmer. Skillnaden med lokal SEO och “vanlig SEO” är att din online-närvaro nu optimeras med en lokal och/eller regional förankring. För att du ska bli synlig lokalt under ex. “café göteborg” så handlar det om att skapa ett relevant innehåll som bemöter just den sökintentionen eller “köp”-intentionen.

Hur skiljer sig lokal SEO från “vanlig SEO”?

Lokal SEO har samma spelregler som “vanlig” SEO med undantag för några unika rankingfaktorer och parametrar:

  • Geografisk plats som personen söker från.
  • Reviews och ratings – online och på Google Maps.
  • Delningar och mentions på sociala medier.
  • Antalet incheckningar på den geografiska platsen i ex. Google Business. 
  • Att Google företagsprofil finns.
  • Att sökord nämns på webbsidan och i Google företagsprofilen.
  • NAP-citat (Name-Address-Phone) – Externa webbsidor som nämner företagets namn, adress och telefonnummer.

Det är flera parametrar som spelar in i vad du behöver jobba med för att bli synlig lokalt, men dessa delar är de viktigaste: 

Google My Business (GMB) Optimering

Skapa eller verifiera Google my business

Google My Business (GMB) är en kostnadsfri exponering på Google och ditt ansikte utåt när någon söker på ditt företag. GMB är lite som Googles egen katalogtjänst som låter dig hantera din online-närvaro på Google, inklusive sök och kartor. De flesta företag syns redan med en profil, oavsett om de aktivt skapat en profil eller ej.

En väloptimerad Google Business-profil med tid och kärlek kan avsevärt förbättra din lokala sökranking och göra ditt företag mer synligt för potentiella kunder i ditt område.

 Att skapa ett Google-konto och ta äganderätt över din exponering är det första steget mot att förbättra din lokala SEO och online-närvaro regionalt. 

Steg-för-steg Guide för att “claima” (verifiera) ditt Google My Business. 

  1. Besök Google My Business-webbplatsen och logga in med ditt Google-konto. Har du inget konto så är det enkelt att skapa ett konto. (du kan skapa med Gmail adress eller med egen företags-mail). 
  2. Ange ditt företagsnamn och adress.
  3. Välj din yrkeskategori.
  4. Lägg till primär tjänst och ev. underkategorier.
  5. Lägg till ditt företags telefonnummer och webbplats.
  6. Verifiera ditt företag. Detta görs genom mail, telefon eller vykort (yes, du hörde rätt), detta för att verifiera att du verkligen har en fysisk adress. 

Optimera GMB-profil

Fullständig profilinformation 

Se till att all information i din GMB-profil är korrekt och uppdaterad, inklusive företagsnamn, adress, telefonnummer (NAP = Name Adress Phone) och öppettider.

Affärsbeskrivning och kategorier 

Skriv en övertygande affärsbeskrivning som inkluderar relevanta nyckelord. Välj lämpliga kategorier som bäst beskriver ditt företag.

Lägga till foton och videor

Högkvalitativa foton och videor kan förbättra din GMB-profil och göra den mer attraktiv för potentiella kunder. Inkludera bilder av din butik, produkter och tjänster.

Hantering av omdömen & recensioner

Uppmuntra kunder att ge omdöme

Positiva recensioner är en viktig del för att förbättra din lokala sökrankning och bygga förtroende hos potentiella kunder. Uppmuntra nöjda kunder att lämna recensioner på din GMB-profil. I din profil kan du enkelt kopiera en länk som du sedan kan skicka ut till dina kunder och be dem göra ett omdöme. 

Svara på Recensioner 

Att svara på recensioner visar att du värdesätter feedback från dina kunder och finns där för dem. Tacka för positiva recensioner och hantera negativa recensioner på ett professionellt och konstruktivt sätt. 

Använda GMB-inlägg

Skapa engagerande GMB-inlägg

En häftig funktion i google Business är att du kan skriva små inlägg och artiklar för att dela uppdateringar, kampanjer, evenemang och nyheter om ditt företag. Detta håller din profil aktiv och engagerande. Innehåll är grejen, och med dessa inlägg kan du öka din synlighet under en period på ett par veckor. 

Lokal SEO – on-page optimering

Optimera webbplats för Lokal SEO

Vikten av On-page SEO

On-page SEO innebär att optimera enskilda webbsidor för att ranka högre och få mer relevant trafik. Det är viktigt för att förbättra din lokala sökbarhet. Bra, engagerande innehåll är grundbulten i en lyckad SEO, tillsammans med en del andra parametrar:

Sökordsanalys med fokus på lokal SEO

Identifiera lokala nyckelord/sökord

Att hitta “rätt nyckelord” är hela grunden i lyckad SEO. En av de bästa delarna med sökmarknadsföring är att det går att göra en sökordsanalys innan insatsen, oavsett om det är Google Ads eller Sökmotoroptimering. 

Du kan alltså se vad det söks på Genomför nyckelordsforskning för att identifiera relevanta lokala nyckelord kan du använda verktyg som Google Keyword Planner (sökordsplaneraren) Semrush eller Ahrefs för att hitta nyckelord som din målgrupp söker efter. Nedan en mix av sökord med volym från Google´s sökordsplanerare med lokalt fokus och intention. 

Använda lokala nyckelord effektivt 

högkvalitativt innehåll är en av de viktigaste delarna inom SEO om inte den viktigaste. I lokal SEO handlar det om att du ska väva in en aktuell ort, region, stad och/eller område naturligt i ditt webbplatsinnehåll för att Google ska känna att du blir relevant för dessa lokala sök. 

Skapa Unika sidor med lokalt fokus

Om ditt företag har flera kontor eller platser så är det optimalt att skapa unika sidor för var och en. Dessa sidor bör inkludera lokal information som adress, telefonnummer och specifika nyckelord för den platsen. Detta hjälper varje sida att ranka bättre i lokala sökningar. Exempel –  digitaleffekt.se/lokal-seo-goteborg 

Skapa innehåll med lokal anknytning

Skriv blogginlägg och skapa innehåll som fokuserar på lokala evenemang, nyheter eller frågor. Genom att göra detta visar du att ditt företag är en aktiv del av det lokala samhället, vilket kan förbättra din lokala SEO och engagemang med lokala kunder.

Implementera schema markup 

Schema Markup eller strukturerad data hjälper sökmotorer att bättre förstå din företagsinformation och innehållet på din webbplats. Implementera strukturerad data som inkluderar geografiska koordinater, adress och öppettider. Detta kan förbättra hur ditt företag visas i sökresultat.

Mobiloptimering för lokala sökningar

Se till att din webbplats är mobilvänlig, eftersom många lokala sökningar görs från mobila enheter. Implementera klicka-för-att-ringa knappar och andra mobil-specifika funktioner för att underlätta för användare att kontakta dig.

On-Page SEO med lokalt fokus

Titeltaggar och metabeskrivningar

Titel och metataggar är den blåa titeln och texten under som vi ser i Google Sökresultat (SERP). Där har du möjlighet att berätta för Google hur du vill att de visar upp din startsida och alla andra sidor på ett snyggt sätt. Metabeskrivningar ihop med bra innehåll är ofta det snabbaste sättet att klättra mot bättre placeringar på Google. 

Om vi tittar på en av våra kunder så kan du se att i meta-datan nedan är det fokus på och optimerat för ord och fraser som Exklusiv inredning, Exklusiv inredning online, Inredning online, Exklusiv inredning Borås, Inredning Borås, Inredningsbutik Borås.

I detta fall har vi optimerat både för synlighet nationellt i.o.m att de säljer både lokalt och online. Men om vi fokuserar på det lokala SEO´n i för nu så syns Mariella 1:a på exempelvis en sökning på frasen “Inredningsbutik Borås”.


Rubriktaggar och innehåll 

precis som i SEO så är det viktigt att använda rubriktaggar (H1, H2, H3) för att strukturera ditt innehåll och göra det enklare för sökmotorer att förstå. Inkludera lokala nyckelord i dina rubriker och genom ditt innehåll. Tänk lite som en tidning. Rubrik, ingress, Rubrik 1, rubrik 2 rubrik 3 o.s.v. 

Lokala SEO-länkar

Vikten av lokala länkar

Hur länkar påverkar lokal SEO 

Externa länkar (klickbara länkar från andra sidor)  är en viktig faktor för lokal SEO eftersom de signalerar förtroende och auktoritet. Lokala länkar från relevanta webbplatser kan förbättra din lokala sökrankning. 

Skillnader mellan lokal och allmänt länkbygge 

Lokal länkarbyggande fokuserar på att få länkar från andra lokala företag, organisationer och medier, vilket stärker ditt företags lokala närvaro. För Google är det mer relevant om du har länkar från lokala företag än länkar från företag eller sidor på helt andra orter eller från annat land. Lokala länkar från lokala företag ger dig mer auktoritet och därmed synlighet lokalt. 

Strategier för att skaffa lokala länkar

Bygga relationer med lokala företag 

Skapa samarbeten med andra lokala företag för att få länkar till varandras webbplatser. Detta kan inkludera gemensamma kampanjer eller events.

Sponsring och lokala evenemang 

Sponsra lokala evenemang eller delta i samhällsaktiviteter för att få länkar från lokala evenemangswebbplatser och medier.

Utnyttja lokala medier och press 

Bygg relationer med lokala journalister och medier. Skicka pressmeddelanden om viktiga händelser och nyheter inom ditt företag för att få exponering och länkar.

Företagsomnämnanden (Citations)

Citations, eller företagsomnämnanden, kan ibland finnas på olika sajter även om du inte manuellt lagt till dem. Många relevanta och auktoritativa lokala kataloger tar emot dataflöden från andra källor, vilket innebär att din information kan spridas automatiskt, vare sig du vill eller inte. Exempel på citation-sidor är Yelp, Facebook och Google reviews. Genom att synas på denna typ av sajter skapar du ett förtroende i Googles ögon då du visar att du finns på riktigt och visar det genom andra starka sidor. 

Företag med historik brukar finnas med på minst ett par av dessa sidor. Om du har startat ett nytt företag och behöver få dina företagsuppgifter listade på olika citationssajter/kataloger, finns det tre metoder du kan använda:

Hur du blir synlig med dessa listningar

Manuell inskrivning (gör det själv)

Du, eller någon ansvarig för det digitala på företaget, kan själva lägga in korrekta uppgifter på varje katalog, en efter en. Det är en tidskrävande process, men det säkerställer att din information blir helt korrekt på varje sajt. För den som vill ha full kontroll och säkerhet är detta en pålitlig metod.

Manuell inskrivning (betala någon)

Om du inte har tid att själv lägga in din information på citationssajter, finns det flera tjänster som kan hantera den manuella inskrivningen åt dig. Genom att anlita en sådan tjänst kan du frigöra tid och samtidigt vara säker på att dina uppgifter blir korrekt inlagda.

Aggregatortjänster

Du kan också samarbeta med externa tjänster för detta och skicka dina företagsuppgifter till dessa så utför de det åt dig. Dessa aggregatorer ser till att din information sprids till hundratals andra sajter, vilket kan spara tid och ge bred exponering på marknaden. kostar normalt cirka 3-400 per sajt. 

Listning i företagslistor & kataloger

Stora Listniningplattformar

Se till att ditt företag är listat på minst några av de större plattformarna Google My Business, Bing Places och Apple Maps. Konsistens och röd tråd på dessa stora kataloger är avgörande för att säkerställa att din information är korrekt och lättillgänglig.  I Sverige finns det lokala, stora kataloger som kan vara värda att överväga, som till exempel Eniro och Hitta.se, där du kan säkerställa att din företagsinformation är korrekt och synlig för potentiella kunder, helt kostnadsfritt. 

Branschspecifika kataloger

Om ditt företag tillhör en specifik bransch, lista det på relevanta branschspecifika plattformar som ex. industritorget.se om du är inom tillverkning, Thatsup.se om du är ex. frisör, restaurang eller drivet ett café i någon av de större städerna. 

Dessa kataloger kan hjälpa till att öka din synlighet inom din specifika bransch och nå en målgrupp som aktivt söker efter dina tjänster. Men också den fortsatta röda tråden att du har konsekventa uppgifter som stämmer om din business. 

Lokala kataloglistningar

Skicka in din företagsinformation till lokala kataloger som ex. din lokala handelskammare eller olika affärsnätverk. Dessa lokala kataloger kan vara kraftfulla verktyg för att nå ut till potentiella kunder i ditt närområde och förbättra din digitala närvaro. 

Lokaliserad Innehållsmarknadsföring

Lokal SEO genom blogg

Fokusera på att skriva innehåll om lokala nyheter, evenemang och community-ämnen. Använd detta innehåll för att engagera med lokala invånare och stärka din position som en viktig del av det lokala samhället.

Videoinnehåll för lokala Publiker

Skapa videos som visar lokala projekt eller community-involvering. Använd lokala nyckelord i videons titlar och beskrivningar för att öka chanserna att de upptäcks avGoogle och därmed även för lokala sökare.

Social media localization

Rikta ditt sociala medieinnehåll mot lokala målgrupper. Annonsera lokala evenemang och erbjudanden på plattformar som Facebook, Instagram och Twitter för att nå en bredare lokal publik.

Spårning och analys

Google analytics för lokal SEO

Använd Google Analytics för att sätta upp mål och spåra konverteringar baserade på plats eller rent av ort. Om du kan selektera fram vilken ort besökaren kommer ifrån så har du tydliga insikter i hur effektiv din lokala SEO-strategi är och var du kan göra förbättringar. Google analytics i all ära, men vill du få riktigt tydlig och pedagogisk rapport så rekommenderar vi starkt digital rapport.

Visa databox-rapport med orter

Google Search Console

Övervaka din lokala sökprestanda och klickfrekvens genom Google Search Console. Detta verktyg ger dig möjlighet att spåra intryck och sökfrågor för lokala nyckelord.

Visa skärmdump från GSC

Lokala Rankningsverktyg

Om du har full tillgång till företagets Google business så får du statistik direkt från Google på mail. Även detta kan hjälpa dig att identifiera områden där du behöver förbättra din lokala SEO-strategi. 

Bild med mail från Google om data på GMB

Avslutande tankar kring lokal SEO

Att dominera den lokala marknaden med lokal SEO kräver en genomtänkt strategi, kärlek och kontinuerlig ansträngning. Genom att optimera din Google My Business-profil, säkerställa NAP-konsistens, hantera recensioner effektivt och skapa innehåll med lokal touch och fokus, kan du förbättra din synlighet och attrahera fler lokala kunder till din business. 

På Digital Effekt är vi experter på att hjälpa företag att växa genom effektiv lokal SEO. Om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag att nå nya höjder, tveka inte att kontakta oss. Låt oss ta hand om din lokala SEO så att du kan fokusera på det du gör bäst – att driva ditt företag framåt. Digital närvaro löser vi. 

Hör av dig till oss och upptäck hur vi kan hjälpa dig att optimera din lokala SEO-strategi. Allt börjar med en digital fika så vi får kolla av läget, förutsättningar, möjligheter, upptagningsområde och om det därefter känns som en bra match så kör vi.

Table of Contents

Kostnadsfri

besiktning

Vill du veta var du står i din digitala närvaro och synlighet på Google på enklast tänkbara sätt?


I denna besiktning får du en inspelad video på cirka 5-10 minuter med tankar, inputs samt möjligheter som du kan ta med dig i din 

business framåt 🚀