Så är det! Alla beslut vi tar bygger på känsla. Oavsett om det gäller att vi stannar till i flödet på instagram, gör ett spontanköp av ett par skor, eller köper en bil. Du kanske kommer stödja upp ditt beslut med hjälp av fakta men beslutet du tar bygger på känsla.
Gör du tillräckligt för att skapa en känsla?
I ett tidevarv där guldfisken (på riktigt) har gått om oss i attention span så har vi endast några sekunder på oss att skapa just en känsla. Så om du tittar på ex. din hemsida med ett utifrån-in-perspektiv, vad får du då för känsla? Skulle du bli lockad att läsa mer? Finns det en lockande pondus? Finns det en personlig touch och kanske lekfullt uttryck (om du kan det i din bransch)? Säger det första jag möts av vad ni erbjuder eller hur ni erbjuder den/det? Känns det äkta eller mer mellanmjölk. Vårt tips är att Googla på era viktigaste tjänster, se vad ni möts av på Google där och sedan gå in på hemsidan med ett ny-kunds-perspektiv. Då kommer du känna om känslan är tillräcklig. Är du med 😉
Det är på Berit-i-växeln nivå
När vi säger att det måste sitta ihop så menar vi det. För oss är det viktigt med helheten, och det är det för dig också, även om du kanske hänger med på det först nu 😉 Vi brukar säga att det är ner på berit-i-växeln-nivå det avgörs om det ska bli affär. Så här… Du syns i toppen av det du erbjuder. Du har en bra sida. Det finns tydliga call to actions (vad du vill att besökaren ska göra) och i detta fall säger vi att du tar emot inkommande kunder via telefon och det är två personer som besvarar dessa inkommande samtal.
Den ena heter Calle och tar inte med sig stressen och pressen som naturligt kommer från livet som 3-barnspappa. Han är serivice minded, social, glad och vill ditt bästa. Berit däremot är sur som en 63-årig, bitter busschaufför och tänker bara på sig själv. Du fattar prinicipen, right. Det måste sitta ihop genom hela ledet, från första exponering där en potentiell kund ser dig, genom sidan ner till Berit/Calle och vad som kan vara ett första välkomostmail med en signatur och en offert som är både tydlig, snygg och pedagogisk.
3 viktiga delar i kundresan där du kan påverka känslan.
Vi säger att Berit i växeln har gjort en personlig resa nu och är en service-minded säljare som går upp vid 5, tar ett isbad och mår toppen 😉
Då är delarna nedan några av de som du ska och bör fokusera på. Om dessa är på plats så har du allafall skapat bästa tänkbara förutsättningar att skapa en känsla i den digitala kundresan.
“72% av kunder kommer föra det vidare till 6 stycken andra om de är nöjda”
Plocka lågt hängande frukt först.
Grafen ovan visar en kund som gick från cirka 2.000 besökare per månad från organisk trafik till det dubbla, över 4.500/mån genom SEO på 5 månader. Upplägget och strategin var att på utvalda behandlingar nå toppen lokalt i Göteborg, regionalt och rikstäckande för större ingrepp då kunder var beredda att åka långt för att komma till rätt hårklinik.
Om sökmotoroptimering utförs på rätt sätt där både kund och byrå brinner för att skapa resultat på lång sikt så är dubblering av organisk trafik från google inget ovanligt. Snarare det du ska sikta på och mot vid SEO.
Far far away, behind the word mountains, far from the countries Vokalia and Consonantia, there live the blind texts. Separated they live in Bookmarksgrove right at the coast
Far far away, behind the word mountains, far from the countries Vokalia and Consonantia, there live the blind texts. Separated they live in Bookmarksgrove right at the coast
Far far away, behind the word mountains, far from the countries Vokalia and Consonantia, there live the blind texts. Separated they live in Bookmarksgrove right at the coast