På Digital Effekt vill vi höja ribban för hela branschen och vi tror att du som styrelsemedlem kan vara en drivkraft i denna förändring. Vi erbjuder en unik möjlighet att förstå digital marknadsföring och grunderna i digital affärsutveckling. Här får du all den kunskap du behöver för att skapa marknadsföring som syns, hörs och känns – men framförallt levererar resultat som förbättrar företagets resultat och värde. Med vår hjälp kan du påverka och bidra till att lyfta ditt nuvarande eller kommande uppdrag till nya höjder.
Här har du möjlighet att få en första digital besiktning av din webb och var du står kring din digitala närvaro, enligt oss. Du får konkreta råd och handfasta tips och tricks.
För att kunna driva och utveckla ett företags digitala närvaro är det viktigt att förstå dess nuvarande digitala mognad. Genom att bedöma olika aspekter av företagets digitala kapacitet kan du identifiera styrkor, svagheter och möjligheter för förbättring. Här går vi igenom de viktigaste områdena att fokusera på när du bedömer digital mognad i ett företag.
En tydlig digital strategi och engagerat ledarskap är grundläggande för att lyckas digitalt. Bedöm om ledningen förstår och prioriterar digitala initiativ och om strategin är väl definierad och kommunicerad. En stark digital strategi innebär att företaget har klara mål och en plan för att nå dem genom digitala kanaler och teknologier.
En digital strategi ger riktning och fokus för alla digitala initiativ och säkerställer att alla arbetar mot samma mål.
En digital strategi ger riktning och fokus för alla digitala initiativ och säkerställer att alla arbetar mot samma mål.
Genom utbildning och att aktivt involvera ledningen i digitala projekt och beslut.
Mål och vision, målgruppsanalys, digitala kanaler, innehållsstrategi och mätning av resultat.
Styrelsen bör stödja och övervaka digitala strategier, säkerställa att resurser finns tillgängliga och att målen uppfylls.
Hur väl utnyttjar företaget digitala kanaler för att förbättra kundupplevelsen? Används data och analys för att förstå kundbehov och beteenden? En positiv digital kundupplevelse innebär att kunder enkelt kan interagera med företaget och att deras behov och förväntningar uppfylls.
En bra digital kundupplevelse innebär att kunder enkelt kan hitta information, köpa produkter och få support online.
Genom kundundersökningar, NPS (Net Promoter Score) och analys av kundbeteende med Google analytics eller andra verktyg.
CRM-system, chattbotar, användartester och kundfeedbackverktyg.
Kundservice är en del av kundupplevelsen och fokuserar på att lösa problem och ge support, medan kundupplevelse omfattar hela kundresan och alla interaktioner med företaget.
Är företagets interna processer digitaliserade? Hur effektivt använder företaget digitala verktyg och teknik för att förbättra produktiviteten? En hög operativ förmåga innebär att företaget effektivt kan använda digitala lösningar för att förbättra arbetsflöden och öka effektiviteten.
Ökad effektivitet, minskade kostnader och bättre datainsamling och analys.
Verktyg för projektledning, CRM-system och automatiseringslösningar.
Genom att erbjuda plattformar för kommunikation och samarbete, såsom Slack eller Microsoft Teams.
Att använda teknologi för att utföra repetitiva och tidskrävande uppgifter utan mänsklig inblandning, vilket ökar effektiviteten och minskar fel.
Genom regelbunden utbildning, tydliga processer och kontinuerlig utvärdering och förbättring av verktygen.
Bedöm företagets teknologiska infrastruktur. Är system och plattformar moderna och skalbara? Finns det säkerhetsåtgärder på plats? En robust teknologisk infrastruktur är grundläggande för att stödja företagets digitala initiativ och säkerställa att de kan skalas och skyddas mot säkerhetshot.
Den möjliggör skalbarhet, säkerhet och effektivitet i alla digitala initiativ.
Digital transformation innebär att integrera digital teknik i alla delar av verksamheten för att förbättra processer, leverera värde till kunder och konkurrera mer effektivt.