7 anledningar varför du ska investera i SEO

Table of Contents

“Syns du inte så finns du inte” är ju en klassiker. Men det ligger mycket i det, inte minst när det kommer till din synlighet på Google. Om du inte är Bianca Ingrosso eller Volvo så SEO är en av de bästa investeringarna du kan göra i din business. SEO är nyckeln till att bryta igenom bruset och nå ut till dina potentiella kunder när aktivt söker (Googlar) efter dina produkter eller tjänster.

I den här artikeln kommer vi att dyka djupare in i de främsta anledningarna till varför din investering i SEO kan vara det klokaste beslutet du göra i din business.

Vi kan säkert lyfta fram 70 argument på varför du SKA satsa på SEO, men om vi ska börja med några så är här är de 7 starka anledningar varför du ska  investera i SEO, enligt oss. 

1. Ökad Trafik till din webbplats

SEO genererar ökad trafik till din sida genom att göra det lättare för sökmotorer som Google att förstå ditt innehåll och var det ska rankas i sökresultaten. SEO utfört på rätt sätt ökar på så vis din webbplats synlighet på Sökmotorerna eftersom du blir synlig på sökningar relaterat till det du erbjuder och som är relevanta för din målgrupp.

Ju mer SEO-vänlig din webbplats är, desto högre kan den rankas i sökmotorernas resultat SERP. (SERP= Search Engine result page).

Och ju högre du rankas, desto fler klick och besök kan din sida få från organisk (obetald exponering) sökning. Men det är inte den enda anledningen till att SEO-trafik är värd att uppmärksamma.

Bästa fördelarna med trafik från SEO:

  • Det är gratis – Du behöver inte löpande betala för klick eller visningar som du gör med annonser på Google (även kallat PPC). Du behöver bara skapa högkvalitativt innehåll och optimera din webbplats för SEO.
  • Det är riktat – Med SEO kan du locka rätt kunder. Med SEO driver du trafik med relevanta besökare som aktivt letar efter de produkter, tjänster eller lösningar du erbjuder, vilket gör dem mer benägna att konvertera än när du skjuter ut annonser. 
  • Det är hållbart – Med en robust och genomtänkt SEO-strategi kan du behålla och förbättra dina rankningar över tid. Genom synlighet i toppen på Google kan du ha ett stadigt flöde av trafik utan att behöva betala kontinuerligt för annonser. 
  • Du kan mäta ROI- Du kan noggrant spåra och analysera organisk trafik med hjälp av SEO-verktyg som Google Analytics, Google Search Console och Ahref/Semrush.

2. Relevanta besökare med en intention

Mer trafik till sidan är så klart bra i allmänhet, men relevant trafik i synnerhet är next level. Sökmotoroptimering handlar inte om att lura sökmotorer att visa din webbplats. Det handlar om att låta sökmotorer veta exakt vad ditt innehåll handlar om så att det visas inför rätt personer – personer som letar efter företag som ditt. Och du har så klart mycket större chans att sälja till någon som redan är intresserad än när du skjuter ut ett budskap.

Hur skapar man man relevant trafik?

Så här… Vi säger att du har valt att sökmotoroptimera en sida som handlar om något så specifikt som Fotokonst från den kända fotografen Slim Aarons. En av de bästa fördelarna med Sökmotoroptimering är att man slipper chansa 🤷Google är öppna med sökvolym så både du och jag kan se månatlig volym på specifika sökningar på Google innan man sätter igång och sökoptimerar. Detta går att kolla på Google Sökordsplaneraren (Google konto krävs) eller på verktyg som Ahref Keyword tool. In och testa.

Som vi kan se nedan så söks det cirka 1.500 gånger per månad i snitt på på ord och fraser relaterat till Slim Aarons konst. Det innebär alltså närmare 20.000 sökningar varje år som du, med hjälp av SEO har möjlighet att driva trafik genom att synas i toppen på Google.

Anpassa innehållet på sidan efter sökintentionen ihop med Meta titel och beskrivning

När vi vet vad det söks på och hur man söker så vet vi också hur vi ska anpassa innehåll och vad som behöver skapas i form av innehåll. Ett bra innehåll svarar på sökarens intention och bra innehåll får förtur för att Google vill visa ett så relevant resultat som möjligt. Har man utfört det korrekt och lagt tid och kärlek så ligger du 1:a på den sökningen och samlar upp dessa intressenter med en håv (din SEO-optimerade sida om Slim Aarons fotokonst). Då kan det se ut på det här sättet. Snyggt, relevant, tydligt och med en inspirerande bild. Meta titel och beskrivning är Den blåa rubriken och Beskrivning är texten under. meta data är kort och gott hur vi vill att Google visar upp våra sidor på bästa sätt.

SEO är ett marathon, inte en sprint

SEO tar ofta veckor eller kanske till och med månader innan sidan lyfter mot toppen. Det beror på konkurrens, sökord, ålder på din sida, externa länkar och en hel del andra parametrar, inte minst ett riktigt bra innehåll. Men en av de bästa delarna med SEO är att det är så tydligt mätbart.

Nedan kan vi i Google Analytics se att sidan “Duka i Stil med Fornasetti” fått 130 unika besökare/användare som tittat på sidan totalt 311 gånger. Har du dessutom satt upp anpassad spårning så kan du se exakt vad din investering i SEO ger tillbaka. 

3. SEO ger en bättre användarupplevelse

Förutom bättre placeringar på det du erbjuder så är SEO även att du visar rätt produkt/tjänst för rätt målgrupp, med rätt sida. SEO är en balans mellan att optimera ditt innehåll för sökmotorer och för användaren (dvs. dina potentiella kunder som besöker sidan). Att stoppa in sökord överallt (old School SEO) är bara störande för besökarna, och det gör det svårt att sälja dina tjänster och skapa en bra och seriös känsla. 

Som Bill Gates sa redan 1996, ” Content is king “, och bra SEO handlar om att producera relevant innehåll av hög kvalitet. Så din webbplats måste innehålla optimerat innehåll som inte bara läser bra, utan som säljer, inspirerar, utbildar och i slutändan ger människor den information som behövs för att vägleda dem genom köpprocessen.

För att fullborda den positiva användarupplevelsen måste detta innehåll presenteras på en modern webbplats som ser bra ut, som är lättnavigerad, snabb att ladda, mobilvänlig, enkel samtidigt som den invändigt är lätt (teknisk SEO) för sökmotorer att läsa igenom och lista högre upp. 

Innehåll som optimerade blogginlägg och videor är också ett bra sätt att addera värde för användaren och förbättra din ranking på Google. 

At the end of the day är det mycket mer sannolikt att en potentiell kund som har en positiv upplevelse av din webbplats faktiskt köper det du erbjuder, eller hur. Så släng på dig ett par utifrån-och-in-glasögon och börja titta på din sida från det perspektivet som en ny besökare.

4. SEO stärker ditt brand & din auktoritet

Man pratar ofta om att du är vad du äter, och det är just nu mer sant än någonsin i  SEO-världen. En viktig del för att lyckas med SEO är att stärka sin EAT.

E-A-T står för Expert, Authoritative and Trustworthy. Eller på svenska Expertis, Auktoritet och förtroende. Utöver bra innehåll ska du i den bästa av världar att du är någon att räkna med, någon som vet vad du gör. Motsatsen skulle kunna vara att du är 19 år, med en helt ny sida, avsaknad av omdömen och påstår dig vara en erfaren och grym livscoach. Du måste kunna backa upp det du skriver med länkar från andra i Branchen, certifieringarm omdömen, påvisa din erfarenhet för Google och för användaren.  Om din webbplats kan stärka dessa egenskaper kommer sökmotorerna att föredra din webbplats framför andra och ranka dig högre.

I en SEO-strategi används ofta dessa delar för att etablera och stärka din EAT-profil och få dig att ses som en auktoritet inom ditt område. Detta bygger i sin tur ditt varumärke också. En bra SEO-strategi skulle involvera taktik som att upprätthålla starka sociala medieprofiler, lägga upp informativa bloggartiklar, säkra bakåtlänkar från auktoritativa webbplatser och söka online-recensioner från kunder. Allt detta sammantaget bidrar till att förbättra din auktoritet.

Och i takt med att ditt namn dyker upp på fler ställen på internet ökar människors medvetenhet om ditt varumärke, vilket inte bara är en kortsiktig vinst. Du kommer att skörda frukterna av denna “Expert”-status i många år framöver i både ranking och genom att ta varumärkesandelar som ett led av det.

5. SEO ger högst ROI av trafiken

SEO är den kanske mest kostnadseffektiva marknadsföringsinsatsen ett företag kan göra. Ny forskning tyder på att organisk trafik (ej betald trafik från Google) ger den högsta avkastningen på investeringen (ROI) för många företag.
Enligt en nyligen genomförd undersökning av Search Engine Journal sa nästan 50 % av företagen att organisk sökning hade högst ROI (avkastning på investering), medan mindre än 20 % såg en god avkastning på betald sökning (Google Ads). Förtroendet du får genom att synas i toppen bland de organiska resultaten ska inte underskattas.

Vilken marknadsföringskanal ger bäst ROI?

Långsiktig ROI med SEO

SEO hög ROI Och även om avkastningen på vissa digitala marknadsföringsstrategier är kortsiktig, lägger SEO grunden för att få avkastning på lång sikt, även efter att investeringen eller de största insatserna är gjorda. Den ökade trafiken, positiva användarupplevelsen och auktoritetsstatusen som SEO bygger upp kommer att bidra till att öka din försäljning långt efter att jobbet är gjort.

6. Det är i toppen på Google det händer

Att finnas med i toppen på Google är väldigt konkurrenskraftigt. För 5-10 är sedan var man ganska nöjd som både SEO-byrå och kund om man fanns med bland de 10 första. Nu vet vi mer och har data som backar upp detta. jag skulle säga att är du inte topp 5 så är du knappt med i matchen Forskning tyder på att de tre översta resultaten får nästan 70% % av alla klick, så det lönar sig att ligga i topp, bokstavligt talat. 

SEO är ju numera inget nytt koncept och vissa företag är mycket väletablerade, vilket betyder att de toppar resultatet på “sina sökord”. Att konkurrera med dessa i SERPen kan vara knepigt, och det blir svårare för varje dag. Om du förbättrar din rankning med SEO kan klyftan mellan dem och dig minska och du kan på sikt ta deras placering i toppen.

Även på lokal nivå, om du inte investerar i SEO, kommer många av dina konkurrenter att vara det. När de klättrar på listan kommer du att falla och du har mindre chans att fånga klicket. Så krasst så är varje dag utan SEO ett steg mot mindre exponering. 

Och som jag nämnde tidigare så är SEO en pågående process. Med varje ny algoritmuppdatering strävar sökmotorer som Google efter att ge användarna det bästa och mest relevanta innehållet. Webbplatser som inte håller sig uppdaterade med bästa praxis kommer snabbt att förlora sin position. Så on top of things är ett måste.

7. SEO som marknadsföring är mätbart

Ännu en grym fördel med SEO är att det är så tydligt mätbart.Ett tydligt öre, under efter. De flesta har idag Google Analytics 4 (GA4) installerat på sina webbplatser, och om du inte har det så borde du direkt efter att du blivit inspirerad av denna artikel lösa precis just det. 

Google Analytics visar allt som sker på din sida. Visst, det är stökigt och bökigt och långt ifrån användarvänligt i GA4 men datan samlas ändå in. Hur länge besökarna är inne, vilka städer de kommer ifrån,om de surfar in mest från mobil eller desktop, hur länge de är inne på varje sida, om de kommer från sociala medier eller Google, populäraste sidor och mycket mycket mer.

Nedan i en vy från GA4 ser vi att den optimerade sidan Slim Aarons har fått 815 visningar senaste månaden gjorde av 344 unika besökare (drygt 2 besök per användare).genomsnittlig tid på denna sida är 55 sekunder.

För dig som vill få bästa tänkbara rapportering

Som jag nämnde innan så är GA4 ett måste på sidan men att det saknas en enkelhet och tydlighet. Vi har därför lagt ner mycket tid och energi i vår produkt Digital Rapport, en enkeli enkel, pedagogisk, tydlig och faktiskt jäkligt snygg plattform för just rapportering och visualisering av våra kunders data, så att våra de verkligen kan förstå sin datan och ta datadrivna beslut.

om vi tar vår kund Mariella Interiors som exempel fortsatt kan se att sidan Slim Aarons som vi pratat om innan i artikeln ett par veckor efter att vi satt tänderna i projekt Slim Aaron´s fotokonst ökat med 318% jämfört med föregående period och månad, och det är bara början!

Exempel på SEO rapport med tillväxt på optimering av sökord och sida inom fotokonst.

Hör av dig om du vill ta tag i din SEO

Digital Effekt kan vi en sak eller två om SEO. Vår  blandning av sökmotoroptimering, digital marknadsföring, spårning, rapportering och webbdesign har förbättrat rankingen för många företag. Och du behöver inte bara ta vårt ord för det, våra tidigare kunder har lämnat oss några ganska fantastiska recensioner på Google och 90 % av våra kunder kommer från just rekommendationer.

Vi löser SEO-problem och lyfter kunder till toppen varje dag, thats what we do. Om du behöver ett lyft, mer leads, en bättre webb, fler besökare och kunder eller bara ett öga utifrån, hör av dig för att se hur vi kan hjälpa dig. Allt börjar med en träff där vi kollar förutsättningar, möjligheter, mål, ambitioner och konkurrens. Boka in en digital fika så snackar vi din business, ditt läge och inte minst förutsättningar.


Table of Contents